Ingvar Luhaäär
Vanemad inimesed on tunda saanud vähemalt kolme eriilmelist ajajärku, mis omavahel selgesti eristuvad nii elutunnetuse kui tegutsemisvõimaluste poolest: sovetirežiimi hilisemad aastakümned, vabanemise-ja üleminuaaeg ning Eesti Vabariik sellisena nagu me tunneme seda praegu. Väga vanadel inimestel on isiklikke kogemusi ka “eesti ajast”, “saksa ajast” ja punase okupatsiooni esimesest jõhkrast aastakümnest – mis erines jällegi üsna paljus sama režiimi hilisemast, lobedamast ajast, mis oli mõnes mõttes isegi inimlikum kui praegune aeg: kodutuid polnud, pensionäridki said teatris käia ja raamatuid osta, tervishoid, haridus ja kultuuri- ning huvialaringidest osavõtt ei maksnud inimesele midagi…
Vanemad inimesed on tunda saanud vähemalt kolme eriilmelist ajajärku, mis omavahel selgesti eristuvad nii elutunnetuse kui tegutsemisvõimaluste poolest: sovetirežiimi hilisemad aastakümned, vabanemise-ja üleminuaaeg ning Eesti Vabariik sellisena nagu me tunneme seda praegu. Väga vanadel inimestel on isiklikke kogemusi ka “eesti ajast”, “saksa ajast” ja punase okupatsiooni esimesest jõhkrast aastakümnest – mis erines jällegi üsna paljus sama režiimi hilisemast, lobedamast ajast, mis oli mõnes mõttes isegi inimlikum kui praegune aeg: kodutuid polnud, pensionäridki said teatris käia ja raamatuid osta, tervishoid, haridus ja kultuuri- ning huvialaringidest osavõtt ei maksnud inimesele midagi…
Minul
on isiklikke mälestusi kolmest ajajärgust. Kõige kauem, üpse keskeani, elasin
nõukouulikus olustikus. Sellele tagasi mõeldes tuleb vaimusilma ette mälupilt
noorusest, 60-ndate algusest: valjuhääldaja tänavaposti otsas pasundab plekise
hääle, kuid suure paatosega järjekordsest suurest saavutusest kosmose vallutamisel…
või parteikongressist… või sellest, et peagi saab meile kõigile osaks õnn elada
kommunismi ajal – või kõigest sellest korraga – nagu enamasti. Keegi seda ju
tõsiselt ei võtnud, kuid ometi mõjusid
need optimismi sisendavad kõned mingil määral toonusttõstvalt – nagu ka pidev
toonitamine, et inimene on inimesele sõber, seltsimees ja vend (millele me
koeruse pärast lisasise ka: “ja armuke”, nagu veelgi nooremas eas olime ümber
teinud lauluread:
Suur
Lenin, ta oli üllas,
nii
hoolitsev, tark ja hea,
meid
lapsi võtaks ta sülle
ja
silitaks õrnalt pead.
Meie
laulsime:
Meid
koeri võtaks ta sülle…
Oli
tunda, et väikese koeruse pärast ei karistata kuigi karmilt, möödas olid juba
need ajad, kui kolhoosipõllult mõne porgandi näppamise pärast võis aastateks
vangi minna. Nüüd võis võtta juba üsna vaba käega ja põhjendada seda nii, et
kui kõik on rahva oma, eks siis järelikult ka minu. Olid muidugi reeglid, kuid nende raames sai ümbritsevaid olusid üsna kergesti selliselt mugandada,
et kujundasid endale küllaltki muretu ja mõnusa äraelamise – näiteks mina,
luuletaja, kelle kolm põhiteemat olid valitsevale korrale nii vastukarva kui
veel võisid olla: vaimsus, erootika ja isamaalisus – suutsin ometi elatada end
kõik need aastad literaadina: trükis sain välja anda vaid neli õhukest
raamatukest, kuid tollal võis ära elada ka kaastööst ajalehtedele ja
ajakirjadele, mis praeguste pea olematute honoraride juures oleks täiesti
mõeldamatu. (Honorarid olid suureks paisunud sellest, et kunagi eeldati nende
eest ka pidevat valitseva korra kiitmist, mida hiljem enam nii väga ei
nõutudki, jälgiti vaid, et sa ei kirjutakse midagi lausa “vastalist”.) Ent oli
ka palju halba: minul tegi kõige enam meele mõrudaks see, et ma ei saanud
ülalnimetaud kolmel teemal midagi trükis avaldada, valus oli vaadata Eestimaa üha
jätkuvat venestumist ja ahistas ka reisimisvõimaluste puudumine. Üks koolilapse
süütu sõnaaps mõjus tollal palju vahedamalt kui praegu: “Kirikuõpetajad
räägivad rahvale, et ehk pärast surma saab ikka ka Pariisi.” Nõukogude võimu
edasi kestes poleks tõesti olnud väljavaateid enne surma sinna saada.
Kõige
lühem ja kõige meeldivam aeg, mida olen kogenud, algas mõned aastad enne
nõukaaja lõppu ja kestis omariikluse esimese kümnendi lõpuni, kusjuures
huvitaval kombel moodustab see üsna ühtse ajajärgu, taasissesisvumine leidis
seal keskel asset isegi üsna märkamatult. Seda aega iseloomustab kõik kaunis:
üldine vaimne elevus ja vastuvõtlikkus, suured lootused. Lootsime sedagi, et
suurem osa migrante lahkub ja ülejäänud eestistuvad kergesti ja vaimustusega.
Kümned tuhanded inimesed läbisid TM-I kursuse, Pildi-Viktori ja Ants Grossi
ravipildid tervendasid, Viljandi ja Kõpu vahelise tee äärde oli kerkimas mitu
lõbumaja, Tallinnas pidi Tatari tänavast saama punaste laternate tänav, mina
sain korraga vabalt rääkida ja kirjutada oma kolmel lemmikteemal. Kui olin
pannud Õhtulehte kuulutuse, et loen erootika ajaloo loengut, nägin Salme
Kultuurikeskusse jõudes, et majas oleks kui algamas mingi suurem üritus – raske
oli trepist üles loengusaali poole läbi murda. Ikka veel uskumata, küsisin:
-
Kas olete tulnud
erootika ajaloo loengule?
-
Jaa! Jaa!
-
Siis palun lubage läbi,
mina hakkangi seda loengut lugema…
Oleksin
ma oma tollased sissetulekud investeerinud, oleksin praegu rikas mees või siis kõik kaotanud – mis on tõenäolisem. Mina aga
kulutasin kogu raha reisidele, tänu millele olen käinud kõigis neis maades,
mida olen näha tahtnud, ühe ümbermaailmareisigi teinud.
Nõukaaja
lõpukümnendeid on nimetatud stagnatsiooni ajaks. Meie praeguse eesti elu iseloomustamiseks
pole kuulnud seda sõna tarvitatavat, kuid minu meelest sobiks see nüüd jälle
kasutusele võtta. Kõik on nii mannetu, pole meil ammu enam kedagi Lennart Meri
väärilist, kes suudaks mõelda suurelt, aina tegeldakse tühiste probleemidega:
et valitsuses oleks rohklem naisi ja lapsi, Tartus ei taheta tänavanimeks
Madruse, kuna lähikonnas on ka Kapteni tänav, siis veel see problem, keda ametlikult
lubada ja keda mitte lubada koos elada, kuigi eks nad elavad nagunii – pikad
arutelud mõttetuil teemadel. Samal ajal on olukord maailmas ja ka üsna meie
piiridel ärev. Kõige enam teeb kurvaks see, et ammu enam pole vaimset elevust ja avatust; nüüd ei ostetaks
enam Pildi-Viktori ja Ants Grossi pilte, mis kord läksid nagu soojad saiad, ei
ostakse enam keegi, sest need ei ravi enam, ei ravi aga sellepärast, et pole
enam seda vaimset elevust, mis andis neile energia. Kuulasin raadiost ERR-i
juhtide arutlusi ja imestasin: küll ajavad tarka juttu, aga telekanalites pole
niigi palju vaatamisväärset nagu oli nõukaajal ühel kanalil, häid
kultuurisaateid näiteks, aina krimkad, õudukad ja sport. Kas selliste
telekavade kokku saamiseks on tõesti vaja ametis hoida nii palju tarku ja kõrgepalgalisi
mehi!?
Prostitutsioon,
selle asemel et see kultuurselt välja arendada nagu Hamburgis või Amsterdamis,
suruti salaurgastesse. Kui kuulutaksin taas välja erootika ajaloo loengu, mitu
kuulajat tuleks? Kaks või kolm?... Kas erootika ajalugu on tõesti kõigil juba
nii selge? – Muidugi, vahepeal on ilmunud sel teemal raamatuid ja Internetist
leiab üht kui teist. Vaevalt küll, et hästi teatakse juba seda, mida mul oleks
rääkida, erootika ja vaimsuse vastastikku võimenduvaist võimalustest,
tantrismist. Vaimne õhkkond on järjest halvenenud, esiplaanile on tõusnud
tippsport ja meelelahutus, selline vaimu erksana hoidev harrastus nagu luuletamine,
on täiesti tähelepanuta jäänud. Meil nagu olekski vaid viis luuletajat: Rummo,
Kaplinski, Runnel, Luik ja Kareva, ülejäänuile ei jagu enam mingit tähelepanu,
harrastusluulest rääkimata. Raamatuid ilmub rohkem kui kunagi varem, kuid
paljudes kodudes on raamaturiiulid jäänud nõukaaja lõppu märkima – tollased
sarjad: “Maailm ja Mõnda”, “Varamu” – hiljem pole enam midagi lisandunud. On
ilmne, et praegune pensionäride põlvkond sureb enne, kui hakkab saama sellist
pensioni, mis võimaldaks teatris käia ja raamatuid osta – nagu see oli täiesti
võimalik nõukaajal. Samal ajal on meil ka ülirikkaid; kui satute Kelvingisse
Viimsi poolsaarel, siis alles näete, millised võivad olla eramud! Võib juhtuda,
et kord veel tunduvad nõukaaja viimased aastakümned meile lausa kuldse ajastuna – eriti siis, kui
peaksime sattuma taas vene karu käpa alla; mis sel juhul kaugemas tulevikus
saaks, seda ma ei tea, kuid esimene aastakümme oleks kindlasti vähemalt sama
jõhker kui oli Stalini aeg, mil uus võim pidi end kehtestama. Praegu aga rõhub
rahvustunde nõrkus, väiklus ja mannetus, kas või see, kuidas valitsus pingsalt
kaalub, milliseid makse tõsta. On ilmne, et sel viisil me kuidagi ei jõua maailma viie rikkama riigi hulka. Täiesti
reaalne oleks see, kui võtaksime kasutusele oma unikaalsed maavarad, kuid ka
see kutsuks ilmselt kõigepealt esile rahva ägeda vastuseisu. Absurd. Nõukaaegse
tuima ja igava, kuid mingil määral siiski toimiva optimismi asemel on aina
rohkem kuulda nende häält, kes kuulutavad häda ja viletsust: palavaks läheb,
jää sulab, vesi lõpeb, nafta lõpeb… No
meie eluajal see kõik veel ei juhtu. Iga paari-kolme aasta tagant ostan
uue mobla – mitte selleks, et “ajaga kaasas käia” – vana lihtsalt lakkab selle
ajaga toimimast – ja jälgin huviga: kas uus on nüüd tõesti juba viletsam. Ei
ole, siiani on uus alati olnud millegi poolest eelmisest täiuslikum. Kuni see
nii kestab, ei või ju elu üle veel väga kurta.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar