Vähesed mõisted on tekitanud nii
palju segadust kui jumalamõiste. Küll on selle üle juureldud – mõtleme või
Tammsaare tegelastele, kas või Indrekule – päris naljakas, kui kohmakalt ta
üritas tõde leida… Ja on ka pahaseks saadud, kui keegi on püüdnud oma jumalamõistega väga peale käia. Siis on
öeldud:
-
Võtta oma jummal
ja kõnni kus kurrat!...
Nii kristlikud kui muhameedlikud teoloogid on arutlenud selle
üle, kas Piibli ja Koraani Jumal on üks ja enamasti jõudnud järeldusele, et on. Nii ka Koraani tõlgetes euroopa keeltesse on Allah
tõlgitud enamasti Jumalaks, mis on ka loogiline, sest kui juba tõlkida, siis pole põhjust,
miks peaks sisse jääma üks araabiakeelne sõna. Küsisin kord Dajan Ahmetovilt:
-
Sina tunned mõlemaid, nii Allahit kui Jehoovat – mis sa
ütled?
-
No Allah on ikka vingem vend, - naeratas Dajan
salapäraselt.
Vingem on ta ilmselt üksnes sellepoolest, et temasse uskujad on
fanaatilisemad ja usuasjus kirglikumad. Kunagi möllasid ka Euroopas ususõjad.
Erinev on küll Jumala ümbrus judaismis-kristluses ja islamis. Judaismis esineb
Jumal ainuisikulisena, kristlastel on kolmainsus: Jumal, Kristus ja Püha Vaim,
islamis Jumal ja ta prohvet. Jumalat – pean siin jällegi silmas nii judaismi,
kristlust kui ka islamit – on kaldutud isiksustama,
nägema temas vägevat valitsejat või pilvedel troonivat halli habemega
vanameest. Teoloogid on selle vastu kord nõrgemini, kord otsustavamalt välja
astunud: islami kultuuris on keelatud nii Jumala kui ka inimese kujutamine
piltidel või kujudena, õigeusu traditsioonis on pildid lubatud, kuid kujud
keelatud.Kuna mind huvitab tänapäeva inimeste suhtumine, olen päris paljudega
sel teemal vestelnud ja koorub välja selline pilt: usukogudustest palju ei
peeta, kuid südames tunnistatakse Loojat, ka lipsab jutusse sõna “energia” ja see on juba märgilise
tähendusega. Usklik, kelle meelest Jumal on vägev isiksus, paludes Jumalalt
midagi, häälestab end tegelikult kooskõlla energiaga ja kui ta on selles häälestamises
andekas ja see läheb tal korda, saabki ta selle, mida soovis – kui ei ole
andekas, häälestumine ei õnnestu, siis
pettub ja teeb järelduse:
-
Jumalat pole olemas. – Ja jälle on sündinud juurde üks ateist
– niisama lihtne see ongi: Jumalat pole olemas…
Üldistavalt
võiks öelda, et maistes asjades
kasutavad tänapäeva inimesed päris
hästi usu pakutavaid võimalusi – Jumala palumise asemel viivad end kooskõlla energiaga
ja see teeb sama välja, - täiesti on aga loobutud taotlemast paremat
surmajärgset olu võimsa psühhotehnika abil, mis kätkeb uskumust, et Kristus on
oma ristisurma läbi lunastanud kõiki,
kes temasse usuvad… On aga ka
judaismist-kristlusest-islamist erinev, täiesti teistsugune jumalamõiste, mis
kõige selgemini ilmneb tantrabudismis,
kus vaimulikud aegajalt ise kinnitavad:
-
Ärge ainult mõelge, et need jumalused on olemas!...
Muidugi mõtlevad meie inimesed:
kui pole olemas, siis on ju mõttetu nendega tegelda. Eks ole ju Euroopas olnud
vaimuelu keskne küsimus: kas Jumal on olemas või mitte? Siit ka mõtted nagu – Jumal
on surnud. Või: Jumal oli küll siin, kuid lahkus varakult… - ja muu selline jama.
Selgelt olematud jumalused on aga
head ideaalina, mille poole püüda: nii
samastab maine armastajapaar end rituaalühtes Jumala ja Jumalannaga ning kogeb
siis oma suhet jumaliku paari suhtena, nende energiad ülenevad ja peenenevad
sedavõrd, et nad saavutavad valgustatuse. Siit küsimus: Kas lunastatus on
millegi poolest parem kui valgustatus? Ilmselt mitte. Nii või teisiti läheme
surmas Valgusesse. Muidugi ainult need, kes sinna püüelda taipavad.
Nähtavasti on asi selles, et
Indias ja Hiinas, eriti Hiinas, oli energiate – vanema kõnepruugi järgi
muidugi vägede – tunnetamine nii üldarusaadav,
omane ja enesestmõistetav asi, et ei
tekkinud isegi vajadust judaismi-kristluse-islamitaolise jumalamõiste tekkeks,
eriti Hiinas mitte. India on usundlikult väga mitmekesine, lausa kobrutav.
Krishna ja Radha kultus on ilmselt maailma kõige rõõmsam ja helgem religioon –
Jumal vallatleb karjatüdrukutega, puhub neile vilespilli. Meenub üks Osho vaimukas mõttevälgatus. Krishna
kutsub Kristust:
-
Tule, läheme karjatüdrukutega vallatlema!
Kristus
vastab:
-
Ma parema meelega ripuksin ristil.
Krishna ja Radha lugu pakub
igaühele võimaluse samastada end ja oma armastatut jumaliku paariga ja kogeda
seeläbi oma armastuses midagi kõrgemat ja ülevamat. Veelgi ilmsem on see Shiva
ja Shakti puhul – igas mehes on Shiva ja
igas naises Shakti. Sugueleundeid ei peeta patusteks, vaid neid austatakse,
Shivat kummardataksegi ta suguti, Shivalinga kujul: neid kivist või metallist
tulpi on igas templis, aga ka kodudes ja
linnatänavatel, neid pestakse piima ja healõhnaliste õlidega, kuivatatakse
õrnalt,. kaunistatakse lilleõite ja vanikutega.
Ent mis tähendab üldse olemas
olemine? Kõik, mida võime näha ja käega katsuda, on ju sama virtuaalne kui pildid arvutis, kõik on
tekkinud mingist põhjusest, eksisteerib teatud tingimuste olemasolu korral
teatud aja ja viimaks kaob – nagu pilt arvutist. Nii pole sugugi võimatu jõuda
äratundmisele, et hoopis tõelisem ja tähelepanuväärsem on see, mida “polegi
olemas.”
Uku Masing
vastas küsimusele:
-
Mida te mõtlete sellega kui ütlete, et usute ?
-
Mina usun täielikku teistsugususse.
-
Kas usute, et see teistsugusus on ka olemas?
-
See on niivõrd teistsugune, et võib vabalt isegi meie
mõistes olemata olla…
Budamaad, kus
hõljuvad õhus rituaalses ühtes budad oma kaaslannadega – kas pole see täielik teistsugusus!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar