Näete, maailmalõpp
ei tulnud, tarvis edasi elada ja ka tantraga tegelda. Tantra on üldnimetusena
käibel nende õpetuste kohta, mis ei
põlga ära seksuaalsust, vaid kasutavad seda, inimese kõige tugevamat energiat,
vaimsetel eesmärkidel. Parim osa tantrast on alati püüdnud välja
arendada seksuaalsuse jumalikku potentsiaali, kasutades seksuaalenergiat üha
peenemate ja ülevamate energeetiliste seisundite loomiseks – kuni valgustatuks
saamiseni välja. Nii et veidi karikeerides võib öelda: tantrist tahab seksi
läbi valgustatuks saada. Kõlab lääne inimesele kuidagi usutamatuna või isegi
robustsena, kuid ometi peitub selles sügav tõde. Kõige kaugemale, kõige suurema rafineerituseni
on selles osas jõutud tantrabudismis ehk vadžrajaanas, kus energia ülendamine
on liidetud kujutluspiltidega jumalustest, kõige ülevamate kujutlusetga, mida
inimene on suuteline looma: ei saa ju olla midagi ülevamat kui jumalikkus ja
see liidetakse inimese kõige tugevama energiaga, seksuaalenergiaga.. See on
nagu raketi teine aste: kujutluspilt on energia peenemaks ja ülevamaks muutjana
väga efektiivne ja sellest on kerge ilmuma valgustatu seisund. Rituaalses ühtes jumalusi kujutletakse enda
ees, aga kujustatakse ka ennast selliseks paariks, kogedes seeläbi
armunaudinguid jumalikul tasandil. Jumalustepildi vaatlemine ei erine mõju
mehhanismilt vast ehk tavalise pornopildi vaatlemisest – mis võib olla pisut shokeeriv
mõelda! – ainult et kui pornopildi vaatamine kutsub esile ülsnes tugeva ja toore seksuaalenergia
voo, siis jumalustepildi vaatlemine ka peenedab ja ülendab energiat. Kuidas on
see võimalik? Väga lihtsalt – seksuaalenergia on ühtlasi kõige võimsam
kosmiline energia ja kui me häälestame end sellele, saame sellega üheks,
võimaldub meile kõige kergemal viisil ülim vaimulik eneseteostus. Kvantfüüsikud
tõdevad, et mateeriat pole, kõik on energia, kuid et see energia on armastus –
kosmilises mõttes – selleni pole nad veel jõudnud. Tantra seisukohast on
suguühe keskkanalite alumiste otste liitmine. Ei kõla just romantiliselt? Aga
kui siia juurde mõelda, et kõige selle eesmärgiks on kogeda seksuaalsust
jumaluse ja jumalanna tasandil, siis peaks see olema midagi veel kõrgelennulisemat
ja romantilisemat kui maine, Romeo ja
Julia romantika. Ja veel väljavaade valgustatuks saada!....
Võimalused seksuaalenergia
teadlikuks kasutamiseks on
muljetavaldavad, kuid nende juurde jõuda pole eurooplasel kerge, sest meil on
viimasel kahel tuhandel aastal kõike seksuaalset patuseks sugereeritud ja alla
surutud, mistõttu puudub sakraalerootika
traditsioon. See ongi euroopa kultuuri
suurim puudus. Ka eesti keeles on oma sõna seksuaalenergia tähenduses täiesti olemas, kuid sellel on halvustav kõrvalmaik. See sõna on – kiim. Kiimaline,
kiimas – kui kellegi kohta nii öelda, ei kõla just komplimendina. Tal on tugev
seksuaalenergia – kõlab paremini, see on
neutraalselt öeldud, ehk isegi pisukese positiivse varjundiga. Keskajal nähti seksuaalenergia nõrkuses Jumala erilist
kingitust ja seda ka noorte inimeste
puhul, sellisel juhul veel eriti – see tähendas, et kurat ei kiusanud või et
inimene oli kiusatuste eest hästi kaitstud...
Tegelikult kasutasid ka mungad ja
preestrid seksuaalenergiat, sublimeerides seda. Tantra sublimeerib samuti
seksuaalenergiat, kuid vahe on siin selles, et tsölibaadi puhul suunatakse
energia kohe algul kusagile mujale – jumalaarmstusse, ligemeste aitamisse , -
veel enne, kui seksuaalenergia on sel määral välja arenenud, et sellesse ilmub naudinguline varjund, tugeva seksuaalenergia
esmane tunnus. Ka Indias on leidunud neid,
kes ülistavad tsölibaati, seda nimetatatakse brahmatsharjaks, seal ei ole aga see ideaal kunagi eriti kõlapinda leidnud,
rääkimata sellest, et oleks saanud
valitsevaks nagu see juhtus kristluses. Ristiusu kirikuks kujunemisest peale on
eurooplasi iseloomustanud kalduvus seostada seksuaalsust kõige saatanlikuga.
Kunagi oli meilgi, vastupidi, tavaks seostada seksuaalsust jumalikkusega,
millegi kõrgemaga, ilmselt oli see nii
muinasajal, viimati antiikajal! -, kuid kes seda enam mäletab!.. Peale tuli ristiusk
ja sugereeris seksuaalsuse saatanlikuks ning tegi võimatuks inimese kehasiseste
energiate tundma õppimise. Kes selliseid huvisid ilmutas, see kuulutati nõiaks
ja nõidadele, kuna nad tõepoolest kasutasid seksuaalenergiat, sest teisiti pole
toimiv nõidus mõeldavgi – omistati kõike saatanlikku, kuni selleni välja, et
iga naisnõid usuti olevat sugulises läbikäimises kuradiga. Küllap tegid nõiad
nii head kui halba, kuid kuna pidevalt rõhuti sellele, et seksuaalsus on
kuradist, oli neilgi väga raske näha
selles midagi kõrgemat, midagi jumalikku. Praegu muidugi ütlevad kristlikud
vaimulikud, et oli mis oli, kuid tänapäeval on kirik juba ammu loobunud seksi
kujutamisest mingi pärispatuna. Tõepoolest, seksuaalsuse tõrvamist võib nüüd
juba kirikukantslist väga harva kuudla, kuid jäljed sellest on jäänud meie
alateadvusse ja püsivad seal kindlalt. Esimesel pilgul ei hakka need silma,
kuid kui lähemalt vaatame, siis küll. Igal kunstialal, igal elualal väärtustatakse kõrgelt kujutlusvõimet,
fantaasiat, sõnapaar „seksuaalne fantaasia“ aga aktiviseerib paljudes inimestes
häirekella. Sama kehtib eksperimenteerimise kohta seksuaalsfääris. Võtame või
nii harjunud ja tuttavliku asja nagu oma lihaste treenimise. Milliste
peensusteni on mindud sellega spordis! Kui aga nimetada, et ka suguelundeid
ümbritsevaid lihseid võiks treenida, on paljudel inimestel jälle nagu müür ees. Tänapäeval on siiski muutusi
märgata: naisteajakirjadki soovitavad
oma lugejaile nn. naiste salavõimelemist, Kegeli harjutusi. Kegel oli saksa
arst, günekoloog. Tema soovitatud harjutused kujutavad endist suguelundeid
ümbritsevate lihaste pingestusi ja lõdvestusi. Sellised harjutused muudavad
sünnituse kergemaks ja lisavad naudingut suguühtele. Samavõrd head teevad
taolised pingestued ja lõdvestused meestele; neid lihaseid järkjärgult tundma
õppides ja treenides on võimalik kasutusele võtta isegi selliseid lihaserühmi,
mida on peetud tahtele allumatuiks ja mehed võivad ära tunda ja hajutada
närviimpulssi, mis muidu vallandaks järgmisel hetkel seemnepurske. Harjutamine
teeb meistriks – see kehtib täiel määral ka seksuaalsfääris. Harjutused jaheda
ja harjutused palava, üleserutatud seksuaalenergiaga. Ainult et siin kohtame jälle tugevat tõrget,
koguni kahte – harjutamine – see oleks
ju masturbeerimine ja pealegi – armastusega ei mängita?!.. Mis puutub
masturbeerimisse, siis moodne seksuoloogia ei käsita seda enam seksi viletsa
aseainena, vaid ka ühe võimalusena, mida
kasutavad vahel needki, kes on õnnelikus
abielus. On ilmunud isegi vastavaid õpikuid pealkirjaga a la „Seks ühele“. Idamaadel on naised kasutanud tuppe
ümbritsevate lihaste treeninguks kaht kivist muna. Viimasel ajal on neid
iluasjakestena müügil ka meil Loitsukeldri-tüüpi kauplustes, kuid tundub, et keegi
ei tea, milleks need on algselt mõeldud.
Tantraga seoses
satume aina tõrgetle tavateadvuses. Üks eelarvamusi on seegi, et kõik see võiks
ehk veel kuidagi sobida noorematele
inimestele, kuid vanemaealistel pole tantraga midagi peale hakata.
Täiesti vale! Seksuaalenergia on eluenergia ja vanemas eas peaks püüdma seda
alal hoida ja rohkendada, mitte laskma sel vaikselt hääbuda. Võimalused seksuaalseks eneseteostuseks
vanemas eas küll paratamatult kitsenevad, ent seda saab kompenseerida
kujutlusvõimega; kõik tantristlikud praktikad on tehtavad ka kujutluses. Annab
ära kasutada ka seda tõsiasja, et kui oleme elus midagi kogenud, siis energeetiliselt on alati võimalik
sellesse hiljem tagasi minna. Nii väidavad tiibeti õpetused, et südametshakra
kuuekordset sõlme on võimalik avada vaid suguühtes – sellest tõusvas tugevas
energias,- kuid kui see on juba kord avatud, siis edasisi tantristlikke
praktikaid on võimalik teha ka üksnes kujutluse varal. Nii et tegelikku
suguühet on põhimõtteliselt vaja vaid üks kord ja kindlasti on vanematel
inimestel neid selja taga palju rohkem kui üks. Vanemas eas on inimesel kergem
mõista sedagi, et maailm on kõige üldisemas mõttes virtuaalmaailm – mitte
ainult arvutimaailm pole seda! – inimesed meie ümber ilmuvad ja kaovad, osa
sugulasi ja sõpru on juba surnud. Nii ei
ole oluline, kas teha midagi tegelikult või kujutluses..
Kui me ei jaga enam
arvamust, et seksuaalsuse ainus, tõeline ja püha looduse poolt määratud eesmärk
on laste sigitamine, siis ei tohiks olla
mingit eetilist vastunäidustust seksuaalsuse mittereproduktiivsete ilmingute
suhtes, siis peaks olema igati aktsepteeritav näiteks ka suuseks, mis pealegi
on nauditavam kui suguühe. Juba on kirjutatud suuseksist nii mõnedki kaunid
luuletused. Ka seksuaalse ainese tõusmine luuleaineks on meie kultuuris midagi
uut, mida sugugi veel kõik ei ole valmis vastu võtma.
eamine takistus
tantristlikuks eneseteostuseks on meie inimestele siiski euroopa võimetus tunnetada vaimsust ja seksuaalsust
ühtekuuluvaina, vähemalt kokkusobivaina, vähemalt mitte täiesti vastandlike
nähtustena. Kord – sellest on juba paarkümmend aastat – sattusin nägema telerist
üsna harukordset filmi: vana katoliku kiriku võlvide all hõljus Bachi
hingeülendava orelimuusika saatel õhus üks alasti embav paar. Tormasin teleri
juurde ja panin videomaki lindistama, tänu millele on mul nüüd võimalik seda
filmilõiku oma tantraloengutel näidata. Kui jaole jõudsin, kestis stseen veel
vaid paar minutit – mis film see oli, kus tehtud – oletan, et Poolas, aga
võibolla ka Hispaanias – ei tea, kuid mulle mõjus see kui ilmutus. Bachi
oreliprelüüdid ja ka orelimissa sobivad ideaalselt tantristliku suguühte taustaks:
ei teki tahtmistki hakata rabelema: jäädakse liikumatuks ja sellevõrra kergem
on tunnetada kehasiseseid energialiikumisi; mehe palav energia ei kiirusta
sugutiotsast seemnepurskena välja sööstma, vaid tõuseb selgrookanalis ülespoole,
tõuseb vaimulikuks muusikaks. Küsimus on
selles, kui ülevaks suudab keegi luua oma seksuaalenergia, meil aga peetakse
selle energia esiletuleku õigustuseks vajalikeks hoopis muid tingimusi. Liiga palju
on neid mõtteid ja kaalutlusi, mis takistavad lääne inimest pühenduma oma meelusest millegi
kõrgema loomisele; meelus peaks meist esile tooma ülevad kujutlused jumalaist
ja jumalannadest, kuid meile tuttavad ülevad kujutlused on hoopis teistsugused:
Jumal-Isa, taevane auhiilgus, inglikoorid, lapsuke sõimes, ristilöömine ja
ülestõusmine.
Loetlesin eelnevalt
terve hulga põhjusi, miks meie inimestel on raske mõista tantrat ja hakata
sellega tegelema. Võib ju öelda: ega ei peagi, ka tantra sünnimail oli see
elitaarne ja esoteerline õpetus, mitte et sellega oleksid tegelnud nö laiad
rahvamassid. Peamiseks küsimuseks tõuseb siin siiski see, kas inimene aimab, et
seksuaalenergia peenemaks ja ülevamaks muutmise läbi avaneb kõige nauditavam
tee saavutada ka ülim vaimulik siht, saada valgustatuks. Kui selline tunnetus
ja igatsus see teoks teha on tärganud, siis teistest tõrgetest peaks olema
võimalik üle saada.
Seksuaalsus on
energia – tõepoolest võib ta liituda nii millegi jumaliku kui ka saatanlikuga, kuid
rumal oleks ta seetõttu üldse kõrvale heita. Paljude inimeste tunnetuses kutsub
seksuaalsus kohe esile mitmesuguseid moraaliga seotud hinnanguid. See on nii
üklsnes inimlikul tasandil, oma olemuselt on seksuaalsus energia. Seksuaalsuses
peituvad tõepoolest ka üsnagi suured ohud. Neid on mitmesuguseid: soovimatu rasedus,
suguhaigused, oht lõhkuda abielu, mida vast siiski ei soovita, vaatamata
sellele, et abielu pole täiuslik... (Mis siin elus on täiuslik!?) On seegi oht, et kui lasta meelus ilma
igasuguste piiranguteta vabaks, võib see energia osutuda labaseks ja tooreks. Need
on ohud maisel tasandil. Vast ehk isegi veel suuremad on ohud, mida materialistliku
maailmavatega inimene ei tunnista: isegi
juhul, kui inimene hakkab tantraga tegelema täiesti siirast soovist arendada
endas jumalikkust, on mõningane oht, et temas tulevad esile destruktiivsed
impulssid, millest ta ise pole olnud
teadlik ja need keeravad kõik saatanlikuks. Ongi nii, et üks õige tantra guru
ei püüa agiteerida kedagi, vaid lausa vastupidi, püüab võimaliku õpilase indu
kõigepealt maha jahutada: mõtle ikka hästi järele, võibolla ei maksaks sul
siiski niisuguse asjaga tegelema hakata... See on ühtaegu katse: kas õpilase
soov tantristiks saada on ikka küllalt tugev; nõrga motiveerituse korral
osutuks ta vaid tülinaks õpetajale ega tõuseks ka talle endale sellest suuremat
head.
Jaa, tantra kätkeb
endas nii ohte kui võimalusi, eelkõige aga palju sellist, mis on tänapäeva
euroopa inimesle uudne ja läheb vastuollu mõnegi sissejuurdunud
tõekspidamisega. Igale tantristile on omane eksperimetaalne suhtumine seksuaalsusse,
ka suguelundeisse, see on aga meil ju olnud tabu. Enamus inimesi ei asugi
uurima oma seksuaalsuse piire, põrkudes tagasi seesmise hoiatava hääle ees: ei
ole sünnis, nii ei tehta... Iga inimene on vahel tundnud,
et kui ta läheks seksuaalsuses mingis mõttes kaugemale kui seda üldiselt
sobilikuks peetakse, võiksid avaneda mingid lausa senitundmatud elamused ja
naudingud. Võtame või intiimsuse. Seksuaalsuse suurem avalikkus kätkeb
võimalusi, mida enamik inimesi keeldub endale tunnistamast, kuna see on tabu. Võibolla kunagi võivad kolme-neljakesi
armumängude harrastajad kogeda oma naudinguis midagi uudselt ülendavat ja
tunnetust avardavat, praegu see ilmselt ei ole veel võimalik, sest kuigi nad
usuvad end olevat väga vabameelseld, on nende alateavduses ometi jälg sellest,
et nad teevad midagi lubamatut, mistõttu nad ei saa kogeda seda ülevana. Hiinas,
kus rikkamates peredes olid teenijannad tihti assistentideks pererahva
armumängude juures, puudus selline tõrge, samuti tantrabudistlikes pühitsustes,
kus on vähemalt kolm osalist: pühitsetav, ta kaaslanna ja guru. Kalatshakra
pühitsustest esimesed on üsna lihtsad – neid on Dalai laama ja teised kõrged
laamad andnud juba ka paljudele
eurooplastele, - edasi tulevad juba otseselt seksuaalsust kasutavad pühitsused.
Tantra ei ole
moraaliõpetus, kuid samas võivad seda järgida ja sellest kasu saada ka väga
moraalsed inimesed, monogaamsed abielupaarid – nad teevad siis neid harjutusi
omavahel. Paljude inimeste armuelu võivad rikastada näiteks tantristlikud
õpetused meestele selle kohta, kuidas hoiduda liiga varasest
seemnepurskest. Alfred Kinsey kuulsa
uurimuse järgi suudavad mehed suguühtes „vastu pidada“ keskmiselt 2,5 minutit.
Muidugi on mehi, kes suudavad kauem, kuid samas leidub neidki, kes purskuvad
kohe naisesse sisenemisel või isegi enne seda, nii et keskmine on 2,5 minutit.
Seda on lootusetult vähe, et tantraga tegelda, mis eeldab mehelt vastupidavust
vähemalt pool tundi, aga ka märksa kauem. See on saavutatav, iga mees võib
vastavaid harjutusi tehes selle probleemi enda jaoks lahendada. Ka meie arstid
ja perenõustajad on viimasel ajal soovitanud oma patsientidele tantristlikke
meetodeid ja need on aidanud. Tantrale kõige omasem energiakontrolli meetod on
suunata palav, erutunud seksuaalenergia voog selgrookanalis ülespoole. Energia
liigub sinna, kuhu tal on kõige kergem minna ja kui mees pole bioenergeetilisi
harjutusi teinud, siis on seksuaalenergial kõige kergem liikuda seemnepurskena
sugutiotsast välja. Mõninga harjutamise järel võib jõuda selleni, et kõige kergem tee energiale on
hoopis selgrookanalis üles. Harjutada aitavad kujutluspildid, näiteks võiks
kujutleda seksuaalenergiat lootose varrena, mis tõuseb, tõuseb selgrookanalis
ja avaneb siis kroontshakras ilusa õiena. Kord ütles üks mees mulle loengu
lõpul hämmeldunult, et arvatavasti ta võiks küll pikka aega liikumatus sugühtes
seemnepurskest hoiduda, kuid ei saa aru, mis sellest head on . Et igav hakkaks
– ta küll ei öelnud otse nii, kuid mõte oli see. Harva olen nii ehedal kujul
kokku puutunud täieliku mõistmatusega sellest, mis on tantra sisim olemus ja
mida see võiks meile anda... Tõepoolest – tantra ei ole kõigile, ei ole midagi
üldrahvalikku.
Aeg on pisut varane
selleks, et võiksime saada tantrast täit ülevaadet, paar inimiga vähemalt kulub
veel, enne kui pilt selgineb, kui on juba euroopa keeles korralikes tõlgetes
olemas kogu Ida tantrakirjandus. Areng on olnud siiski päris hoogne. Kui paar
inimiga tagasi nähti tantras budismi ja hinduismi mandunud voole ja sellest
kirjutades tarvitati pealkirju nagu „Kõige jõhkram ja räpasem musta maagia
liik“, siis nüüd – „Vaimuliku ekstaasi kunst“.
Üha sagedamini taban end mõttelt, et
nähtavasti olen siia ilma saadetud selleks, et ühele väiksele euroopa rahvale
tantrat tutvustada. Pole võibolla just kuigi oluline ülesanne ja sellest
järeldub vast ka midagi minu enda kohta, aga ülesanne on ülesanne ja ma olen
püüdnud seda täita, hankida kõigepealt ise teadmisi ja siis neid ka edasi anda.
Kerge see pole olnud, palju on igasugust infomüra ja hägu, tantra on meie
praeguses kultuurisituatsioonis ikkagi väga raske teema. Küllap on mõnigi naishing mu juttu kuulates
hirmu ja võõrastusega mõelnud: nüüd muutub veel pealetükkivaks ka. Võin puhtast
südamest kinnitada, et seda pole karta,
järgin alati kõigi tantra gurude põhimõtet, et tantrat võib küll tutvustada,
kuid et selles isiklikuks minna, selleks peab initsiatiiv tulema õpilase, mitte
õpetaja poolt, kusjuures õpetaja peab püüdma algul õpilase indu tantraga
tegelda pigem maha jahutada kui õhutada.
Tantra on kahtlemata
euroopa kultuuris kõige enam segadust ja vstakaid arvamusi tekitanud nähtus ja
seda mõlemapoolselt, nii Euroopa kui Ida poolt. Omal ajal kirjutas misjonär
Ward:
Hinduism ( tegelikult peab ta silmas tantrismi – Ü.V.) on
kõige materialistlikum ja lapsikult ebausklikum animism, mis on end idealismiks
maskeerinud. Selles ei ole mingit moraali ja selle ülistusobjekt on segu Backhosest,
Don Juanist ja Dick Turpinist. See pole üldse religioon, vaid midagi jälki, mis
on läinud nii kaugel Jumalast nagu üks inimene eales võib minna...
Nii äärmuslikke
hinnanguid tänapäeval enam ei kohta, teisalt aga püüavad paljud laamad meid uskuma panna, et me
mitte ei loo oma, euroopalikku tantrat, vaid pole üldse millestki aru saanud...
Nii et üks segane värk, millega oleks ehk parem mitte tegelda... et ma ise seda
manitsust kuulda pole võtnud, seda ärge pange tähele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar